Action Brekstad – Skumkanon ble startskuddet

Skumkanon ble startskuddet

Innkjøp av en skumkanon i 2004 fikk fart på aktivitetsnivået for bedriften til Arild Instebø, som i ettertid har blitt til Arrangementspesialisten AS.

Siden den gang har Arild fartet rundt i Norge fra Finnmark til Sørlandet. Arrangementspesialisten AS på Ørlandet har i dag trolig en av landets største utvalg innen underholdningsvirksomhet. Arild ante ingenting om at han ville vie sitt liv til underholdning, da han tidlig på åttitallet fikk sin første spillejobb som diskjockey på Årstad fritidsklubb i Bergen. Siden den gangen har det meste han har gjort hatt en rød tråd. Innen underholdning, media og ungdomsarbeid.

Fra storbyliv til Ørlandet

Det var mer eller mindre helt tilfeldig at Ørland og Fosen skulle bli Arilds base i livet etter at han vokste opp på Vestlandet. Han fikk sitt første møte med distriktet i 1989, som soldat på Ørland flystasjon. Han ble glad i Ørlandet og folket. Siden den tida har han bodd på Ørlandet i alle år.

– Det er mange som har lurt på hvorfor jeg har bosatt meg her med tanke på lokaliseringen av bedriften. Men dette er tross alt midt i Norge, sier Arild.

Etter militærtjenesten var han blant annet DJ, jobbet i nærradio og platebutikk, og som

fritidsleder i Ørland kommune. Før han for alvor kom i gang som underholdningsentreprenør etter tusenårsskiftet. Firmaet Arrangementspesialisten AS som ble stiftet i 2014 kan i dag skilte med flere varemerker, blant annet skumparty.no, Action Norge og Action Brekstad. De to første merkenavnene brukes på det nasjonale markedet, mens det andre er knyttet til et eget lokale på Brekstad i Ørland, et underholdningssenter.

Startet tidlig

Arild Instebø mener at han tidlig lærte det å bygge seg opp som en underholdningsentreprenør.

– Da jeg var DJ i ungdomsklubben i Bergen gjorde jeg mine første plateinnkjøp, og lærte dermed tidlig at dette handlet om det å investere og forsiktig bygge seg opp, forklarer han, og peker på løpet videre:

– Gjennom årene som DJ bygde jeg opp en betydelig platesamling, kjøpte lyd- og lysutstyr og karaoke-maskiner, forklarer han, som bakgrunn for det å lære næringen. Samtidig jobbet han bevisst for å skaffe nye oppdrag, også som en del av lærekurven i arbeidet for å etablere egen virksomhet som startet med et enkeltmannsforetak på 90-tallet.

– Dette handlet mye om å utvide kontaktnettet, få mere erfaring og kunnskap, og bygge seg et renommé. Jeg laget også egne hjemmesider for å komme meg inn i markedet.

Vendepunktet

Året 2004 ble på mange måter et vendepunkt for livet og bedriften.

– Jeg kjøpte da min første skumkanon for skumparty som i første rekke er et sommertilbud. Å investere i blant annet popcorn-kanon, konfetti-maskin og rodeo-okser ble derfor neste steg som grunnlag for utvikling av både sommer- og vintertilbudet. Dette gjorde sitt til at jeg for første gang kunne selge inn et konsept til ulike arrangører i hele landet. Dette forandret tilbudet mitt fra å være diskjockey til å bli en underholdningsentreprenør med større omsetning for samme tidsforbruk, forteller Arild. Med dette startet en tid med oppdrag og reising i hele Norge, fra Finnmark til Sørlandet.

Leverandør til nasjonale artister

Gjennom årene har han vært med på likt og ulikt i hele landet med sine tilbud. Han har besøkt alt fra barnehager, skoler til fritidsklubber, store idrettsarrangement, konserter, festivaler, konferanser, teater og mye mer som underholdninsleverandør. Gjennom årene har han også levert ulikt utstyr til mange nasjonale artister.  Trøndelag Teater er også en av Arilds mange kunder. Samtidig har han levert utstyr til flere reklamefilmer. Som skum til Lano-reklamen.

Landets største tilbud?

I ettertid investerte han litt etter litt, forsiktig og nøkternt. I dag kan Arrangementspesialisten AS tilby mer enn 100 ulike produkter som bedriften selv eier. Mange har fått hakeslepp når de har blitt kjent med det store tilbudet som bedriften har. Listen er svært lang, blant annet med produkter som eget pariserhjul, skumkanoner, mange ulike VR-simulatorer, en gigantisk bilbane, en 18 meter høy katapult, 5D-kino, kinolerret for utendørs bruk, festdekor i ulike varianter, rodeokse- og elg, titalls med hoppeborger- og slott, boblefotball, gigantiske vannballer og vannruller, ponnisykler, små- og store telt, bord og stoler for flere hundre gjester, mye lyd- og lysutstyr, lasershow, autorisert fyrverkeri og mye mer.

– Alt i alt kan jeg nok fylle opp flere fotballbaner med utstyr, sier Arild.

Sikkerhet og seriøsitet

– For meg har det vært det beste å eie produktene mine framfor det å leie dem, sier han, og viser til det viktige sikkerhetsaspektet ved driften.

– Dette gjør at vi kjenner produktene godt med kunnskap om hvordan de best kan benyttes. Vi har også alle nødvendige forsikringer som kreves for å drive i denne næringen, understreker Arild, som er kjent med at det finnes en del aktører på markedet som ikke tar sikkerheten på alvor.

– Det kreves godkjenning for alle større innretninger, noe alle våre har.

Unikt i Norge

Arild har i de siste par årene brukt mye tid og energi på å bygge opp det lokale underholdningssenteret på Ørlandet, Action Brekstad.

– Jeg kjøpte delen av den gamle yrkesskolen der maskin- og mekanikklinjen var, og etter lengre tids oppussing så huser det nå lager og aktivitetslokale. Senteret har blitt mer og mer populært i takt med at tilbudet har blitt mer kjent blant folk, sier han, og forklarer at et underholdningssenter som dette er unikt i et lite lokalsamfunn i Norge.

– Bakgrunnen for at det er mulig kan forklares med at jeg har produkter som opererer på det nasjonale markedet hvor hovedomsetningen til Arrangementspesialisten kommer fra. Hvis jeg ikke har operert på denne måten, ville ikke dette tilbudet ha vært mulig på et sted som Brekstad.

Mange oppdrag på Fosen

Gjennom årene har han ikke bare fartet rundt på steder utenfor Fosen.
– Jeg har vært med på svært mye i regionen, og levert alskens underholdningsutstyr i alle kriker og kroker. Til bryllup, kjøpesenter, konserter, festivaler, ungdomsarrangement og mye mer. Dette har dreid seg om alt fra DJ-tilbud og skumkanoner til hoppeborger, store- og små telt, bord og stoler til forskjellige arrangement, lys- og lydutstyr og mye annet. Med Action Brekstad har jeg også et tilbud til lokale firmaer, samt hotellgjester og andre som besøker Fosen, forteller han, og legger til at han med 30 års erfaring fra likt og ulikt bransjen også brukes en del som rådgiver for forskjellige typer arrangement.

Stolt av nøkternhet i 30 år

Firmaet kan ikke skilte med en «gigantomsetning», langt der i fra. Men Arild er i første rekke stolt av at hans virksomhet har vært levedyktig i om lag 30 år, og at han med forsiktig og nøkternhet har bygd virksomheten.
– I desember 2014 valgte jeg å gå fra enkeltmannsforetak til et aksjeselskap. Jeg følte det som tryggere at jeg fikk mulighet til å være en vanlig lønnsmottaker med alle rettigheter det gir.

Møter framtida med optimisme

Arild har en sterk tro på at hans type virksomhet vil øke med årene.
– Bysentrum og kjøpesenter i hele verden er i dag i endring med netthandelen som har endret kjøpevanene til folk. Svaret for de fleste rundt omkring i verden er nå å satse på mer på restauranter og opplevelser, for eksempel underholdning som jeg tilbyr. Folk vil ha mer enn bare shopping, mener han, og viser blant annet til Olav Thon som eier og forvalter 97 kjøpesenter. Thon tror at kjøpesenter i større grad vil fungere som sosiale samlingspunkt med underholdning og restauranttilbud, og satser i denne retningen.
– Mitt produkttilbud, som trolig er blant landets største, er midt i blinken for dette. Kjøpesenter i hele verden satser nå på ulike underholdningskonsept som jeg tilbyr, sammen med restauranter og andre opplevelser.