Butikkenes nye rolle

Å ta og føle på produktene, oppleve dem i et miljø, er ofte forutsetningen for å kjøpe. Det kan du gjøre i butikken – ikke på nett.

Kronikk i Dagens Næringslivs Etter Børs-seksjon 23. juli 2013  «Derfor sliter butikkene». av Tor W. Andreassen.

Mange butikkansatte sier at kundene kommer i butikken for å ta og føle på produktene, for så å kjøpe dem billigere på nettet. Butikkenes rolle er i ferd med å endre seg fra å være et rådgivning og utsalgssted til å bli et utstillings- og prøvested.

Netthandelen har kommet for å bli, og nå må butikkene finne sin nye rolle. Kundene venter på den ultimate butikk/shopping opplevelsen som kombinerer effektivitet, bekvemmelighet, opplevelser og umiddelbar belønning. Men de venter ikke lenge.Å ta og føle på produktene, oppleve dem i et miljø, er  ofte forutsetningen for å kjøpe. Det kan vi gjøre i butikken – ikke på nett. 

Opplevelser og interaksjon i samhandling med andre kunder trekker flere kunder.  Når butikkene opplever stagnerende eller fallende salg er det fordi de har forlatt kundene mer enn at kundene har forlatt dem.  Det er på tide at butikkeierne tørker støvet av den gamle sannheten om at shopping også er en sosial aktivitet. 

http://www.bi.no/bizreview/artikler/butikkenes-nye-rolle/   <– klikk på lenken for å lese hele artikkelen.